|
hij schafte cowboylaarzen met grote sporen aan, hoewel hij nog nooit een paard van nabij had gezien. Maar het hoogtepunt was de buitensporig dure jas van zeehondenbont en witte vos. Nan geloofde dat hij hem niet had gekocht omdat hij hem prachtig vond, hij had een paar duizend gulden neergeteld voor het moment waarop hij gehuld in de jas het studioterrein opschreed. In het opdwarrelende stof, omringd door de artigiani in hun oude werkkleren, het gereedschap als symbool voor hun nederige arbeid nog in de hand, leek hij een koning op bezoek in een sloppenwijk. Maar het ging hem om Nan. Om de geschokte blik waarmee ze hem aanstaarde. Om haar afkeuring toen ze begreep dat de jas van echt bont was, om haar onbegrip toen hij trots het prijskaartje toonde. Hij genoot. Net als zijn uiterlijk waren haar reacties maakbaar. Hij kon ze even eenvoudig uitlokken als hij van kostuum en rol wisselde. Hij creëerde niet alleen sculpturen, hij creëerde zichzelf, en ook haar, en alles wat er tussen hen voorviel.
|
|
|
In het halfjaar dat Nan Gösta kent, is hij een stoere bouwvakker geweest in een te wijde spijkerbroek en een hemd dat zijn schouders vrijliet zodat de tatoeage van de draak op zijn bleke bovenarm was te zien. Hij is een decadente, rijke dandy geweest in een prachtig vallend zomerkostuum, met een zijden sjaal om zijn nek en een zonnebril op zijn neus. Een Don Juan met een Rhett Butlersnorretje. Een berooide, Parijse kunstenaar met een versleten colbert en een alpinopet. Een hippie met een lange baard, oorbellen en een kleurrijk oosters gewaad. Met opzet kiest hij een vermomming die niet helemaal bij de omgeving past waarin hij vertoeft, maar die er ook niet bij vloekt, zodat hij opvalt zonder voor gek te worden versleten. Voor de vernissage heeft hij zich verkleed als de onhandige kunstenaar die naar een officiële gelegenheid moet, maar daar geen geschikte kleren voor bezit. Hij draagt een donkergroene manchesterbroek, een zwarte coltrui, een bruin colbert, en bestofte werkmansschoenen. Bij het scheren heeft hij een |
|
|