Recensies - Schemer Anjet Daanje
Rico vervolgens vanuit zijn perspectief wordt belicht, krijgt de kijker informatie die Frauk niet ziet. Focalisatie maakt het onderscheid tussen wie ziet en wie zegt, en in dit voorbeeld ziet de kijker iets anders dan wat Rico zegt. Naarmate de plot zich ontvouwt, worden de onderlinge verhoudingen in relatie tot Jessie steeds heftiger. Dit resulteert in een ijzersterke scène op de kermis waar de vrienden een moord beramen, en waar de kijker steeds dieper in de geest van de karakters komt te staan.
Schemer ging eerder in première op het Festival Internacional de Cine de San Sebastián, in de Spaanse autonome regio Baskenland, en kreeg vooral het compliment dat ondertiteling niet nodig was, vanwege de sprekende gezichtsuitdrukkingen van de acteurs. Smitsman toont zichzelf een groot-
meester in spelregie, en de acteurs die Caesar, Ilse, Mick, Rico, Frauk, en Jessie spelen, verdienen het Gouden Kalf als ensemble cast. Hun prestatie is niet alleen authentiek te noemen, maar ontroert, schrikt af, en zorgt er bovenal ook voor dat Schemer lang nadreunt. Eén voorbeeld hiervan is de blik van
Frauk op het moment dat Jessie in de auto stapt. Er is hier geen dialoog, louter spel, en het zijn dan ook deze kwetsbare en spaarzame momenten die Schemer naar een ultieme kijkervaring brengt. Ook ontwijkt het scenario de valkuilen van een whodunit omdat deze vraag niet centraal staat, echter de geest achter de gedachte hiervan juist wel. Waarom Tirza dan wel en Schemer niet als inzending voor de Oscars?
Schemer scoort met de voor de film gekozen structuur, en heeft hiernaast een geweldige cast. De film zit niet alleen in je buik, maar ook in je hoofd. De beste film van 2010.

Waardering: *****
———
Totaalnieuws, 28 september 2010

[...] Het publiek is erg onder de indruk en de film heeft een goede kans op een Gouden kalf. [...]
V-173 V-174